duminică, 1 august 2010

Ava Ghelasie: "Bărbat şi Femeie, Preoţie şi Biserică"



Maica Domnului cu Pruncul Iisus, icoană zugrăvită de părintele Ilie













Toţi avem în noi Chipul Preoţiei, ca Pecetea directă a CHIPULUI Lui DUMNEZEU; avem Pecetea Botezului HRISTIC ca Preoţie şi Biserică „spre” ACTIVARE; avem în proprie Persoană Consacrarea ACTIVULUI de Biserică „faţă” de Preoţie, sau de Preoţie „faţă” de Biserică. Aici este Chipul de Bărbat, ca Potenţă de Preoţie „faţă” de Biserică, ce prin Hirotonie de Succesiune Apostolică se face şi Preoţie Sacramentală de Săvârşirea Tainelor Preoţeşti, precum şi Chipul de Femeie, de Biserică „faţă” de Preoţie.

Preoţia, şi Biserica sunt ACTIVURI ICONICE HRISTICE, care ne Personalizează pe fiecare dintre noi şi ne dau Iconicul Propriu.
Cert este că ICONICUL este strictă UNIRE de Preoţie şi Biserică, dar în Evidenţe specifice, ca Formă de Preoţie în Exterior şi de Biserică în Interior (Chip Bărbat) şi ca Formă de Biserică în Exterior şi de Preoţie în Interior (Chip Femeie). Dar nu poate să „inverseze” cineva aceste „specificuri”, că face „ruperea” ICONICULUI de Personalizare HRISTICĂ.
De aici, Taina ACTIVULUI de Personalizare deosebit la Bărbat şi Femeie, care nu înseamnă „ierarhizare sau dezavantaj”, ci Taină de RITUAL Liturgic, spre PREFACEREA EUHARISTIEI, care este UNIREA Preoţiei cu Biserica, acel ICONIC în care „nu mai este chip de Bărbat sau de Femeie, ci CHIP DIVIN UNIC, în care se Transfigurează Egal şi Bărbatul şi Femeia.
Nu se poate Săvârşi EUHARISTIA-SUPRAPERSONALISMUL HRISTIC decât ca UNIRE Egală de Preoţie şi Biserică.
De aici şi Practica Filocalică a Misticii Isihaste, de „Rugăciune Liturgică” HRISTICĂ, care să facă tocmai Prefacerea EUHARISTICĂ în proprie Personalitate.
Zisa „tehnică” a Unirii Minţii cu Inima este tocmai UNIREA Chipului de Preoţie al Minţii cu Chipul de Biserică al Inimii, în Ritualul Rugăciunii Neîncetate, ca să se facă EUHARISTIE-TRUPUL Mistic HRISTIC, să „Naşti” din propria Personalitate „TRUPUL Mistic de Întruparea Lui HRISTOS”, asemenea Iconicului MAICII DOMNULUI care a NĂSCUT pe HRISTOS DUMNEZEU, nu doar pe Hristos Omul. Aşa şi Misticul Isihast, prin UNIREA Minţii Preoţiei cu Inima Biserica Naşte pe HRISTOS Cel EUHARISTIE, adică Cel Întrupat în PERSOANA ta, care se face „TRUPUL Mistic” al Lui HRISTOS. Noi nu mai Naştem ca MAICA DOMNULUI pe Însăşi PERSOANA HRISTOS, ci Naştem ÎNTRUPAREA ÎNTRUPĂRII Lui HRISTOS (Vezi Sfântul Simeon Noul Teolog, Filocalia, vol. VII, trad. Pr. Dumitru Stăniloae).

Femeia nu poate fi Preoţie Lucrătoare, ci Biserică NĂSCĂTOARE de Preoţie. Femeia este cea prin care DIVINUL Se Naşte în Creaţie. Preoţia Bărbatul face apoi Intrarea Creaţiei în DIVIN. Sublimul Femeii-Bisericii este că prin ea DIVINUL Vine în Lume, ca apoi prin Preoţie-Bărbat Creaţia să se Întoarcă la DUMNEZEU. Femeia este Chipul VENIRII Lui DUMNEZEU în Lume. Bărbatul-Preoţia este Chipul Reîntoarcerii Lumii la DUMNEZEU.

Bărbatul-Preoţia are Caracterul Creaţiei care „Caută” DIVINUL.

Biserica-Femeia este aceea care Naşte-Aduce DIVINUL în Creaţie. Personalizarea Bărbatului este „Liturghisirea” găsirii DIVINULUI.

Mistica Bărbatului este de Caracter Preoţie, care Caută Prefacerea Creaţiei în EUHARISTIE-Creaţie Divinizată.

Preoţia este Naşterea Creaţiei în DIVIN şi Biserica este Naşterea DIVINULUI în Creaţie.

Evidenţiem specificul Isihast de Chip de Bărbat şi Chip de Femeie, de mare importanţă Practică, pentru a nu se cădea în „misticismele” bolnăvicioase şi de „pervertire”, care se observă adesea.

„Inversările” de Personalizare sunt foarte periculoase, pentru că duc la acele „psihopatii” mistice urâte.


(pasaje extrase din volumul: Ieromonah Ghelasie, "Mystagogia Icoanei", ed. Platytera, Bucureşti, 2010).

Volumul "Mystagogia Icoanei" se poate comanda aici.

Niciun comentariu: